מאמרים וטורי דעה

פרשת פנחס: על פנחס ועל המתנחלים שתקפו כפרים ערבים: קנאות וקנאות לאלהים מהי?

הרב פרופ’ דוד גולינקין | יולי 6, 2023

שלום. לפני חמש אני הקלטתי סרטון לשכטר ושם דיברתי על פרשת פנחס ואני שאלתי את השאלה: האם פנחס היה בן-אדם בעל מסירות נפש, באנגליתZealous , כלומר בן אדם טוב? או האם האם הוא היה קנאי, באנגלית Zealot, בן אדם רע?

התורה בעצמה וכן ספר תהלים, ספר עזרא, בן סירא, מכבים א’, יוספוס, פילון, ורוב החכמים סברו שפנחס היה בן-אדם טוב ואפילו גיבור. הם סברו כך: העם עבד עבודה זרה. אחד ממנהיגי היהודים קיים יחסי מין עם אחת מהמנהיגות של המדיינים. ה’ שלח מגיפה. פנחס ראה שאף אחד לא עושה כלום. הוא קם והרג את הזוג. כתוצאה מכך,  נעצרה המגיפה. אכן, בתחילת הפרשה, ה’ משבח את פנחס ונותן לו ברית שלום וברית כהונת עולם. כלומר, פנחס קינא לה’, אבל לא היה קנאי.

ב20 ביוני,  נרצחו ארבעה ישראלים ביישוב עלי. אנחנו משתתפים בצער המשפחות ובצער כל המשפחות שאצלם נהרגו עשרים ישראלים במחצית הראשונה של שנת 2023. אנחנו מקוים ומתפללים שצה”ל יתפוס את כל המחבלים האחראים לפיגועים.

לדאבוני, כעבור יום או יומיים אחרי אותו פיגוע, קבוצה גדולה של מתנחלים תקפה לפחות 4-3 כפרים ערביים, במיוחד את הכפר תורמוס עיא. הם שרפו לפחות 15 בתים, לפחות 20 רכבים וגם הרבה שדות. אם היית שואל אותם, מן הסתם הם היו אומרים לך שהם קנאים לה’ כמו פנחס.

אני רוצה להסביר למה ההשוואה הזו היא לגמרי לא נכונה. הם קנאים, אבל לא קנאים לה’.

פנחס הרג שני אנשים ספציפיים כדי לעצור מגיפה. המתנחלים שהתפרעו באותם כפרים ושרפו הרבה בתים ומכוניות ושדות, עברו על לפחות ארבעה עקרונות או מצוות של היהדות:

  1. שנינו בפרקי אבות ג:יח את דברי ר’ עקיבא: “חביב אדם שנברא בצלם, חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר ׳כי בצלם אלהים ברא את *האדם*׳ (בראשית ט,ו)”. לא כתוב ברא את היהודי או הישראלי אלא ברא את האדם. כל בן-אדם נברא בצלם אלהים וזה לגמרי לא מוסרי לתקוף אנשים חפים מפשע וזה לא משנה מה דתם או גזעם.
  2. חילול ה’: למדנו בויקרא כב:לב: ״ולא תְחַלְּלוּ֙ אֶת־שֵׁ֣ם קׇדְשִׁ֔י וְנִ֨קְדַּשְׁתִּ֔י בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אֲנִ֥י יְהֹוָ֖ה מְקַדִּשְׁכֶֽם״׃ יש כאן שתי מצוות: מצוות עשה של קידוש ה’, ומצוות לא תעשה של חילול ה’. כל פעם שמעשים כאלה קורים, הם מחללים את שם ה’ בכל העולם.
  3. כולנו מכירים את הסיפור המפורסם על הלל במסכת שבת דף ל”א עמוד א’: גר בא להתגייר וביקש ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת והלל אָמַר לוֹ: דַּעֲלָךְ סְנֵי לְחַבְרָךְ לָא תַּעֲבֵיד — זוֹ הִיא כׇּל הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ, וְאִידַּךְ פֵּירוּשַׁהּ הוּא, זִיל גְּמוֹר. כלומר, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, זוהי כל התורה כולה והשאר פירוש, צא ולמד!

במשך 1900 שנה אנו נרדפנו על ידי לא יהודים: פרוגרומים, עלילות דם, גירושים. עכשיו שיש לנו מדינה משלנו ואנו שולטים במדינה ואנו הרוב, חס וחלילה שאנו נרדוף את המיעוטים. אנו צריכים לזכור את דברי הלל: מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך.

  1. לבסוף, נקמה. המילה נקמה מופיעה 44 פעמים במקרא. ברוב הפסוקים כתוב שה’ ינקום נגד הרשעים , שה’ ינקום נגד עמים שתוקפים את ישראל.

ומה לגבי בני אדם? כתוב בויקרא י”ט:יח: לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ׃  כלומר שלגבי ישראלים או יהודים אל תיקום. מה לגבי לא יהודים? למדנו במשלי כד:כט: ״אל תאמר כאשר עשה לי כן אעשה לו , אשיב לאיש כפועלו.״ספר משלי אינו עוסק ביהודים. משלי הוא חלק מספרות החכמה והוא מתייחס לכלל האנושות. משלי אומר לנו לא לנקום.

ולבסוף ,פתגם עממי שרב פפא מביא ממסכת סנהדרין קב ע״ב: ״היינו דאמרי אינשי, דפרע קיניה מחריב ביתיה״. מי שנוקם מחריב את ביתו שלו.

 מתנחלים שנכנסים לכפרים ערביים ושורפים בתים ורכבים ושדות הם לא מקנאים לה’. הם סתם קנאים. הם מחללים את שם ה’. מדינת ישראל וצה”ל צריכים לעשות ככל שביכלתם כדי לעצור את ההתנהגות הזאת. ואני מקווה שבסופו של יום, ביום מן הימים, אנחנו נזכה, כמו פנחס בברית שלום.

שבת שלום משכטר

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

מה הקשר בין מנהג עתיק של ליל הסדר וההתנהגות שלנו בארץ מאז 7/10?

אנו נבדוק את מקורותיו של הביטוי ״כל דכפין ייתי וייכול״ ונקשר בין אותו משפט עתיק להתנהגות שלנו ברחבי הארץ מפרוץ המלחמה ועד היום.

פרשת תזריע: מפי הרב ד"ר מימי פייגלסון

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" "אישה כי תזריע וילדה זכר" היכולת, הצורך והאומץ לסלול שאלות חדשות בדרך לליל הסדר.

דברי ברכה מפי נשיא שוחרי עמותות שכטר בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

נאום מפי הרב פרופ' גולינקין בטקס ההסמכה. בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות."תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

דברי ברכה מפי דיקנית בית המדרש בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.
אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.
"תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.