מאמרים וטורי דעה

דברי ברכה מפי נשיא שוחרי עמותות שכטר בטקס ההסמכה הל”ג של בית המדרש

הרב פרופ’ דוד גולינקין | ינואר 4, 2024

דברי ברכה בטקס ההסמכה הל”ג של בית המדרש
אור לט”ז טבת תשפ״ד, 27 בדצמבר 2023
מאת הרב דוד גולינקין

כבוד הרבנים – מארין, דורון ומעין,

מסופר במסכת גיטין נו ע״ב שכאשר הצליח רבן יוחנן בן זכאי לחמוק מירושלים הנצורה, הוא הגיע אל אספסיינוס וביקש: “תן לי יבנה וחכמיה!”

כעבור דור אחד – כך מסופר בסנהדרין יד ע״א – הלך יהודה בן בבא בשעת גזרות אדריינוס “וישב לו… בין אושא לשפרעם וסמך שם חמישה זקנים ואלו הן: רבי מאיר ורבי יהודה ורבי שמעון ורבי יוסי ורבי אלעזר בן שמוע”. יהודה בן בבא נהרג על קידוש השם על המקום, אבל חמשת החכמים הצעירים הצליחו לברוח מן הרומאים ולהפוך לדור הבא של חכמי ישראל.

בסוף המאה ה-15, גורשו מאות אלפי יהודים מספרד ופורטוגל, וחכמיהם ברחו יחד איתם לצפון אפריקה ‏לאמשטרדם לטורקיה ולארץ ישראל. ובכל עיר ועיר הם הקימו ישיבות חדשות על מנת לחנך את הרבנים והמנהיגים של הדור הבא.

בשנת 1943 הצליח הרב אהרן קוטלר לברוח מן התופת שבמזרח אירופה ולהגיע לארצות הברית. שם הוא הקים את ישיבת לייקווד עם קומץ של תלמידים — והיום לומדים בה למעלה מ-6700 תלמידים.

לבסוף, פרופסור לואי פינקלשטיין ז״ל הבין בשנות הששים של המאה הקודמת שחייב הוא בעקבות השואה לגדל דור חדש ‏של פרופסורים למדעי היהדות שילמדו את הדורות הבאים. הוא ייסד את “התוכנית לתלמוד” ב-JTS בניו יורק שבה למדה קבוצה של חוקרים צעירים כגון מורי ורבי פרופ׳ שמא פרידמן, ועוד רבים וטובים. והם הפכו לגדולי החוקרים של מדעי היהדות עד היום.

ברוך השם, אנו לא במצב של חורבן או גירוש או שואה, אבל אנו כן במצב קשה של מלחמה בארץ ואנטישמיות בעולם. ומה ניתן ללמוד מחמשת הסיפורים האלה? שדווקא בשעת משבר חייבים אנו להסמיך רבנים ולגדל מנהיגים. הם הם נותנים לעם היהודי בארץ ובתפוצות את הרוח ואת הכוח הנפשי להתמודד עם משבר ולצמוח הלאה.

קראנו בשבת חנוכה את דברי הנביא זכריה (ד’:ו’): ״לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה׳ צבאות״. מדינת ישראל זקוקה לצבא חזק, וחיילי צה״ל מחרפים את נפשם יום יום ושעה שעה כדי להגן על עם ישראל ומדינת ישראל. אבל “הנשק הסודי” של צה״ל הוא הרוח הציונית-יהודית, וזה תפקידכם: לתת את הרוח הזאת לעם היהודי בארץ ובתפוצות. בעזרת אותה הרוח של “נצח ישראל” ו”ישראל סבא” אנו נצליח לעבור את המשבר הנוכחי ולשגשג בעתיד.

ולכן, אני מברך אתכם בלשון המקרא (שופטים ו’:י”ד): ״לכו בכוחכם  זה, והושעתם את ישראל״!

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי ברכה מפי דיקנית בית המדרש בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.
אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.
"תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

ארבעת המינים בימינו

הפוסקים והדרשנים לאורך הדורות ניסו למצוא בארבעת המינים משמעות. בזמן נטילת הלולב אני מנסה לכוון את עצמי לקיום המצווה.
ישנה טענה שארבעת המינים מסמלים פרק היסטורי בזיכרון העם: כפות התמרים מייצגות את ארבעים שנות המדבר, ערבות הנחל את חציית נהר הירדן בכניסה לארץ, ההדס – שגדל על מדרונות הרי המרכז – מסמל את כיבוש אזור ההר ויישובו, והאתרוג את יישוב אזור החוף, בית הגידול של פרי ההדר.

דרשה לשמחת תורה: ברכה הינה הגשר שמקשר בין סיום התורה לתחילת התורה

בימים אלו אנו מסיימים לחגוג את חג הסוכות ומקבלים את פני שמחת תורה. חגיגות שמחת תורה משקפות את המסע הרוחני שעברנו מראש השנה ועד עכשיו. עיקר עשרת ימי תשובה הוא העיסוק בביקורת פנימית ואישית, והמבט אל תוכנו פנימה. אנו מתבוננים פנימה, עוסקים בוויתורים וברצון להשתפרות. אנו נמצאים בתהליך של תשובה אשר לעיתים גורמת לתחושת אי נוחות, אשר לבסוף מאפשרת לנו לזכות בהתחלה חדשה ובברכות חדשות.

להעיר את התעוזה שבתוכנו: דרשה ליום כיפור

תפילות יום הכיפורים מלאות בתעוזה. כמובן הם גם מלאות בהכנעה. "אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ כִּי אֵין בָּנוּ מַעֲשִׂים", או וידויים שונים שמניחים שעשינו עבירות מא' ועד ת'. אבל הן גם מעוררות תעוזה.עוד לפני שממש נכנס החג, לפני השקיעה, אנחנו אומרים: "עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה וּבִישִׁיבָה שֶׁל מַטָּה ".

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.