מאמרים וטורי דעה

פרשת ואתחנן: הפקדות בבנק הנשמה ובבנק הלב

הרב ד”ר רב מימי פייגלסון | יולי 28, 2023

השאלה שאני רוצה לשאול אתכם היום זה כמה חשבונות בנק יש לכם? לא להיבהל, זה לא האחד באפריל. ואין פה בדיחות, ואני לא מתכוונת לחשבון בנק של הכספים.

אבל יש חשבון בנק לנפש, יש חשבון בנק לנשמה, יש חשבון בנק של הלב. כמה מהחשבונות האלה אתם דואגים לעשות הפקדות אחראיות. אני רוצה להציע פרדיגמה של מה זה נקרא להפקיד הפקדות בבנקים האלה.

בפרשה שלנו “וָאֶתְחַנַּ֖ן אֶל־יְהֹוָ֑ה בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹֽר׃”

ר’ נחמן רוצה לשאול את השאלה של “”וָאֶתְחַנַּ֖ן” מצד אחד, “בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא” מצד שני ו”לֵאמֹֽר” מצד שלישי. מה יש בתחנונים האלה עם האמירה הזאת ולמה הציון המסויים של “בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא“.

אנחנו יודעים לגבי אהרון הכהן שהיה נכנס לקודש הקדשים. “וְאַל־יָבֹ֤א בְכׇל־עֵת֙ אֶל־הַקֹּ֔דֶשׁ…. בְּזֹ֛את יָבֹ֥א”  אל אהרון הקודש.  לא תמיד אפשר לגשת, לא תמיד אפשר להתקרב, ולפעמים האמת שמתרחקים. מה קורה ברגעים שמתרחקים. על מה ומי מה אנחנו ניזונים ברגעי ההרחקה שלנו. האם זה בקשר שלנו עם הקב”ה? האם זה בקשר שלנו עם אנשים אחרים? אני רוצה להגיד אפילו ברגעים שאנחנו מרגישים ניקור ביחס לעצמינו.

משה נצטווה על ברכת הלבנה עוד בספר שמות פרק י”ב:  “הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם” ורש”י אומר “נתקשה בקידוש הלבנה”. הוא ביקש מהקב”ה שיראה לו מה השיעור של הלבנה? כמה קטן אפשר לאמר על זה ברכה. מה ההפקדה שאנחנו צריכים כדי לפתוח את החשבון אם עוד לא פתחתם אותו עדיין. איזה הפקדות יומיות או שבועיות או חודשיות משה מבקש לשאול, מה השיעור של הלבנה שמצדיקה ברכה ,שמצדיקה קידוש החודש.

רבי נחמן אומר על הפסוק “וָאֶתְחַנַּ֖ן אֶל־יְהֹוָ֑ה בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹֽר׃” לפעמים אנחנו “ בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא“, אנחנו באותו רגע אנחנו ללא יכולת להתפלל, אין לנו נשמה להתפלל. אנחנו מרגישים רחוקים ומעורערים ומה עושים ברגעים האלה? רבי נחמן אומר ואתחנן אל ה בעת ההיא, גם ברגעים האלה של הקטנות, של צמצום של הריחוק וההרחקה. גם אז צריך להתפלל. למה? “לֵאמֹֽר׃” יהיה רגע בעתיד שאנחנו כן נהיה מחוברים. התפילות והמעשים האלה שאנחנו עושים לא הולכים לאיבוד. רק מה? הם כמו פקדון. אנחנו מפקידים אותם בבנק. וכשיש רגע של “לֵאמֹֽר׃“, כשיש אמירה שהיא בלחישה כשיש אינטימיות אז אפשר לקחת את כל מה שהפקדנו בבנק ועכשיו להציע את זה.

אני נוהגת הרבה פעמים לכתוב לתלמידים וחברים שאני לא רואה אותם הרבה זמן, אני אומרת להם, אני מפקידה את השיחה הזאת בבנק. אני מפקידה את החיבוק הזה בבנק כדי שכשנתראה כמה יהיה לי לתת ולהשפיע באותו רגע.

אני רוצה להציע לכם, אני חוזרת לשאלה: כמה בנקים יש לכם, ומה אתם מפקידים בבנק הנשמה כדי שנוכל להגיד “כָּזֶה רְאֵה וְקַדֵּשׁ“. מה אתם מפקידים בבנק הלב שתוכלו להגיד “וָאֶתְחַנַּ֖ן אֶל־יְהֹוָ֑ה בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹֽר׃

אני מחכה לפגוש אכם ולשמוע על הבנקים שלכם.

שבת שלום משכטר

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

מה הקשר בין מנהג עתיק של ליל הסדר וההתנהגות שלנו בארץ מאז 7/10?

אנו נבדוק את מקורותיו של הביטוי ״כל דכפין ייתי וייכול״ ונקשר בין אותו משפט עתיק להתנהגות שלנו ברחבי הארץ מפרוץ המלחמה ועד היום.

פרשת תזריע: מפי הרב ד"ר מימי פייגלסון

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" "אישה כי תזריע וילדה זכר" היכולת, הצורך והאומץ לסלול שאלות חדשות בדרך לליל הסדר.

דברי ברכה מפי נשיא שוחרי עמותות שכטר בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

נאום מפי הרב פרופ' גולינקין בטקס ההסמכה. בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות."תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

דברי ברכה מפי דיקנית בית המדרש בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.
אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.
"תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.