מאמרים וטורי דעה

פרשת פנחס: למלא את הרווח באהבה

מעיין בלדינג צידון | יולי 1, 2021

אני ניגשת אל פרשת פנחס עם לב שבור. המעשה של פנחס, אשר הורג ללא משפט זוג שמקיים יחסים, נשמע בעיני אכזרי. השבח שהוא מקבל מה’ על המעשה, גורם לי להרגיש עוד יותר לא בנוח. בתור מישהי שהנטייה המינית שלה גורמת לאנשים לקרוא למותה, אני יודעת שסיפורו של פנחס הוא לא שריד מהעבר העתיק–הוא חי ונוכח בימינו, גם בתוך עיר הקודש ירושלים.

מנחם אותי זה שגם חז”ל לא קיבלו את הדין הזה בקלות. בתלמוד הירושלמי (מסכת סנהדרין פרק ט הלכה ז) הגמרא אומרת שפנחס פעל כנגד הרצון של החכמים. הם אפילו רצו להטיל עליו חרם, עד שרוח הקודש קפצה לומר: “והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם.”

כנראה שלמרות זאת, לא היה קל לחכמים לקבל את הדין הזה. אם יוצא לכם השבת להתקרב לספר התורה, אני מזמינה אתכם לעיין בפסוק השלישי של הפרשה, “לָכֵ֖ן אֱמֹ֑ר הִנְנִ֨י נֹתֵ֥ן ל֛וֹ אֶת־בְּרִיתִ֖י שָׁלֽוֹם׃” תראו שהו”ו במילה שלום היא לא שלמה. יש רווח קטן בין החלק התחתון והחלק העליון. רווח כזה היה אמור לפסול את ספר התורה. אולם, אולי דווקא במקום הזה, ספר התורה מבקש מאתנו לשקול מחדש את מה שחשבנו על שלום. האם סילוקם של אלו שעוברים על תורת ה’ יוצר שלום שלם?

הו”ו הקטועה הזו באה ללמד אותנו משהו על שלום. לא צריך ברית שלום בין ידידים. ברית שלום זה משהו שעושים בין אויבים, עם האנשים שהכי לא בא לנו לחיות איתם. כל עוד אנחנו ממשיכים לפעול כמו פנחס, באופן אלים וחסר רחמים, כלפי האויבים האידאולוגיים שלנו–הרי שברית השלום שה’ מבטיח לנו בפרשת פנחס, עדיין לא שלמה.

במיוחד בשבועות האלה לפני תשעה באב, עלינו לעיין מחדש בברית שבינינו לכלל ישראל ויושבי העולם. היכן הלב שלנו מתקשה? איפה הקשר שלנו עם אחרים נקטע? היכן חסרה אמפתיה ו וחסרה אכפתיות? וכיצד אפשר למלא את הרווח הזה באהבת ישראל, באהבת חינם?

מאחלת לכולנו שבת של ברכה ונחמה, שבה נמצא את הכוח למלא את הרווח בין הו”ו התחתון והו”ו העליון. שבת שלום.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

מה הקשר בין מנהג עתיק של ליל הסדר וההתנהגות שלנו בארץ מאז 7/10?

אנו נבדוק את מקורותיו של הביטוי ״כל דכפין ייתי וייכול״ ונקשר בין אותו משפט עתיק להתנהגות שלנו ברחבי הארץ מפרוץ המלחמה ועד היום.

פרשת תזריע: מפי הרב ד"ר מימי פייגלסון

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" "אישה כי תזריע וילדה זכר" היכולת, הצורך והאומץ לסלול שאלות חדשות בדרך לליל הסדר.

דברי ברכה מפי נשיא שוחרי עמותות שכטר בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

נאום מפי הרב פרופ' גולינקין בטקס ההסמכה. בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות."תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

דברי ברכה מפי דיקנית בית המדרש בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.
אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.
"תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.