מאמרים וטורי דעה

פרשת ויצא: מסע אמוני בליווי אלוהי

הרבה חיה רואן בקר | נובמבר 26, 2020

יעקב בורח מביתו, מפני עשו אחיו. בלילה הראשון בחייו מחוץ לבית, לילה ראשון בלי אמא, הוא נאלץ לישון על הקרקע, כאשר אבן משמשת לו כרית.  מן השינה הזאת, שבוודאי היתה טרופה וקשה, הוא מקיץ ומכריז: “אכן יש ה’ במקום הזה ואנכי לא ידעתי!”

ואיך לא ידע?

ספר בראשית מספר, בין השאר, את תולדותיה של אמונה.  אברהם מציג מודל אחד, של מי שמגלה את אלוהים – לפחות על פי המדרש – מתוך התבוננות בעולם ובחוקיותו והסקת המסקנה הלוגית המתבקשת, שיש אל אחד מעל כל האלים שהכיר ומעל השמש והירח, ושאל זה הוא שברא את העולם.  אברהם מבלה חיים שלמים של שיחות וקשר קרוב עם אלוהים ומכיר אותו בחוויה אישית.

על אמונתו של יצחק לא ידוע לנו הרבה, בהתאם לדלות המידע שיש על יצחק באופן כללי… אבל רבקה מציגה מודל של דרישת אלוהים בעת מצוקה או מבוכה, כשהבנים מתרוצצים בקרבה.  תוצאתה של אותה דרישה, שהיא ספק תביעה ספק חיפוש, היא התגלות אלוהית ומתן פשר והבטחה באמצעות קשר אישי.

אל מול שני אלה עומד המודל של יעקב: יעקב מגלה את אלוהים בחלום.

זה לא שיעקב לא שמע קודם על אלוהים.  אביו ואמו בוודאי סיפרו לו סיפורים ואנו יודעים שאביו השתמש בשם אלוהים כדי לברך ולבטא שפע.  יעקב עצמו ידע לייחס לאלוהים את מזלו הטוב, בעת ששיקר ליצחק על הציד הזריז שהצליח לצוד.

אבל באותו לילה מחריד, כשהוא בודד, מפוחד וחסר כל, יעקב חולם על אלוהים ושם הוא פוגש אותו לראשונה.

לפי הסיפור אלוהים בחלום מדבר עם יעקב ומבטיח לו הגנה, המשכיות, ארץ וברית.  הגילוי הגדול “יש ה’ במקום הזה” איננו הוכחה לוגית כפי שהיתה לאברהם; או תוצאה של שיחה ישירה כפי שהיתה לרבקה.  זהו זכרו של חלום שחלם יעקב בלילה בודד ומלא חרדה. אבל הבדל זה איננו מפחית מעצמת הגילוי וההיווכחות, שהפכו אותו מפליט מפוחד לאדם המכוון את חייו, יוזם ומניע ובעיקר מי שיודע לשרטט לאלוהים ולעצמו את בסיס ההתקשרות שלהם.

ברגע שבו הוא מבין מה חלם, יעקב נודר נדר לאלוהים, מבטיח לו הבטחות ודורש ממנו דרישות.

יעקב לא קיבל בירושה את אלוהים.  הוא אפילו לא קיבל פנייה מאלוהים.  הוא חלם אותו.  הוא הנכיח אותו מתוך בדידותו ומתוך מצוקתו.  הוא ראה בעיני רוחו את הסולם שמחבר ביניהם וכך התחיל את מסעו לקראת הקמת שבטי ישראל, יחד עם שתי נשותיו ושתי פילגשיו, כשהוא מלווה באלוהים.

חלומו של יעקב, הגילוי וההסכם שהוא מכתיב, מספרים לנו שחלק מתולדות האמונה הוא היוזמה שלנו והרצון – או אי הרצון – להלך את מסענו בלווית אלוהים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

מה הקשר בין מנהג עתיק של ליל הסדר וההתנהגות שלנו בארץ מאז 7/10?

אנו נבדוק את מקורותיו של הביטוי ״כל דכפין ייתי וייכול״ ונקשר בין אותו משפט עתיק להתנהגות שלנו ברחבי הארץ מפרוץ המלחמה ועד היום.

פרשת תזריע: מפי הרב ד"ר מימי פייגלסון

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" "אישה כי תזריע וילדה זכר" היכולת, הצורך והאומץ לסלול שאלות חדשות בדרך לליל הסדר.

דברי ברכה מפי נשיא שוחרי עמותות שכטר בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

נאום מפי הרב פרופ' גולינקין בטקס ההסמכה. בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות."תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

דברי ברכה מפי דיקנית בית המדרש בטקס ההסמכה הל"ג של בית המדרש

בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר הסמיך שלושה רבנים חדשים: הרבה מעיין בלדינג-צידון, הרב דורון רובין והרבה מארין דה-מולינר.
אנו גאים בהם ומאחלים להן ולו שיזכו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות.
"תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה."

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.