מאמרים וטורי דעה

פרשת ויצא: מסע אמוני בליווי אלוהי

הרבה חיה רואן בקר | נובמבר 26, 2020

יעקב בורח מביתו, מפני עשו אחיו. בלילה הראשון בחייו מחוץ לבית, לילה ראשון בלי אמא, הוא נאלץ לישון על הקרקע, כאשר אבן משמשת לו כרית.  מן השינה הזאת, שבוודאי היתה טרופה וקשה, הוא מקיץ ומכריז: "אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי!"

ואיך לא ידע?

ספר בראשית מספר, בין השאר, את תולדותיה של אמונה.  אברהם מציג מודל אחד, של מי שמגלה את אלוהים – לפחות על פי המדרש – מתוך התבוננות בעולם ובחוקיותו והסקת המסקנה הלוגית המתבקשת, שיש אל אחד מעל כל האלים שהכיר ומעל השמש והירח, ושאל זה הוא שברא את העולם.  אברהם מבלה חיים שלמים של שיחות וקשר קרוב עם אלוהים ומכיר אותו בחוויה אישית.

על אמונתו של יצחק לא ידוע לנו הרבה, בהתאם לדלות המידע שיש על יצחק באופן כללי… אבל רבקה מציגה מודל של דרישת אלוהים בעת מצוקה או מבוכה, כשהבנים מתרוצצים בקרבה.  תוצאתה של אותה דרישה, שהיא ספק תביעה ספק חיפוש, היא התגלות אלוהית ומתן פשר והבטחה באמצעות קשר אישי.

אל מול שני אלה עומד המודל של יעקב: יעקב מגלה את אלוהים בחלום.

זה לא שיעקב לא שמע קודם על אלוהים.  אביו ואמו בוודאי סיפרו לו סיפורים ואנו יודעים שאביו השתמש בשם אלוהים כדי לברך ולבטא שפע.  יעקב עצמו ידע לייחס לאלוהים את מזלו הטוב, בעת ששיקר ליצחק על הציד הזריז שהצליח לצוד.

אבל באותו לילה מחריד, כשהוא בודד, מפוחד וחסר כל, יעקב חולם על אלוהים ושם הוא פוגש אותו לראשונה.

לפי הסיפור אלוהים בחלום מדבר עם יעקב ומבטיח לו הגנה, המשכיות, ארץ וברית.  הגילוי הגדול "יש ה' במקום הזה" איננו הוכחה לוגית כפי שהיתה לאברהם; או תוצאה של שיחה ישירה כפי שהיתה לרבקה.  זהו זכרו של חלום שחלם יעקב בלילה בודד ומלא חרדה. אבל הבדל זה איננו מפחית מעצמת הגילוי וההיווכחות, שהפכו אותו מפליט מפוחד לאדם המכוון את חייו, יוזם ומניע ובעיקר מי שיודע לשרטט לאלוהים ולעצמו את בסיס ההתקשרות שלהם.

ברגע שבו הוא מבין מה חלם, יעקב נודר נדר לאלוהים, מבטיח לו הבטחות ודורש ממנו דרישות.

יעקב לא קיבל בירושה את אלוהים.  הוא אפילו לא קיבל פנייה מאלוהים.  הוא חלם אותו.  הוא הנכיח אותו מתוך בדידותו ומתוך מצוקתו.  הוא ראה בעיני רוחו את הסולם שמחבר ביניהם וכך התחיל את מסעו לקראת הקמת שבטי ישראל, יחד עם שתי נשותיו ושתי פילגשיו, כשהוא מלווה באלוהים.

חלומו של יעקב, הגילוי וההסכם שהוא מכתיב, מספרים לנו שחלק מתולדות האמונה הוא היוזמה שלנו והרצון – או אי הרצון – להלך את מסענו בלווית אלוהים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

פרשת חיי שרה: "בַּת מִי אַתְּ הַגִּידִי נָא לִי"

דמותה של מילכה מוזכרת כאשר רבקה מספרת מה מוצאה. כיצד השפיעה מילכה על נכדתה, רבקה? ומיהן המילכות שמלוות את חיינו שלנו? אדם ברמן, תלמיד רבנות בבית המדרש, מעיין בפרשת חיי שרה.

פרשת וירא: הנני - מי באמת קורא לכם?

מהם הלקחים שאנו יכולים ללמוד מסיפור העקדה? האם יתכן שאדם יקריב את בנו בימנו אלו? רחמים (כלימו) תמם, מציע לנו איך להמנע ממעשה העקדה המודרני.

פרשת לך לך: בין שני ציוויי לך לך.

מה היחס בין שני ציוויי לך לך בהם מצווה אברהם בפרשתנו ומאוחר יותר בפרשת העקדה? האם עקירת אדם ממולדתו היא הכרח או משהו לשאוף אליו? הרב אבי נוביס-דויטש על פרשת לך לך.

פרשת נח: איך מונעים את המבול הבא?

לפי הנאמר בתורה, הסיבה שבגינה מופיע המבול הוא חמס. מה זה חמס? כיצד נמנעים מחמס בימינו ומונעים את המבול הבא? הרב אבי נוביס דויטש מעיין בפרשת נח.

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.