מאמרים וטורי דעה

פרשת לך לך: בין שני ציוויי לך לך.

הרב אבי נוביס־דויטש | אוקטובר 14, 2021

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה" (בראשית יב, א-ב)
כך פותחת פרשת לך לך , ובכך בעצם נפתחים סיפורי אברהם – בציווי "לך לך". עשרה פרקים לאחר מכן, חוזר הציווי "לך לך", ושוב אלוהים הוא זה שקובע את היעד. גם השימוש בשלוש מילים מקבילות ארצך – מולדתך – אביך אל מול בנך-יחידך- אשר אהבת, חוזר בשני הציווים.
נראה כי שני הסיפורים משוחחים אחד עם השני, ובכך מאפשרים לנו להניח שניתן ללמוד מן האחד מהשני.
מה ניתן ללמוד מן העקידה לציווי "לך לך" הראשון?
יתכן כי כמו שהעקדה נעצרה בסוף על ידי הקדוש ברוך הוא בעצמו – אברהם היה צריך לתהות על הדרישה לעזוב את משפחתו -כמו שלא הורגים את הבן שלך, לא קוטעים את הקשר שלך לבית אביך.
ייתכן כי פרשת העקידה יכולה ללמד אותנו שהברכה אינה תלויה בבן ובמשפחה. ניתן ללמוד גם שגוי גדול אין פירושו אומה עם הרבה אנשים, אלא דווקא עם שהאחרים מסתכלים עליו כגדול – לא מבחינת כמות אלא מבחינת איכות או משהו דומה.
ואולי פשוט אפשר להבין את עוצמת הניסיונות בפניהם ניצב אברהם – שלעקור אדם מארצו ממולדתו וממשפחתו זה כמעט כמו להרוג לאדם את הבן. האחד גודע את השושלת כלפי מעלה, והאחר כלפי מטה.
נראה לי כי הלקח המשמעותי ביותר משני הסיפורים הוא החשיבות בשימור הקשר החיוני והחשוב למשפחתנו ולארץ, והמאמץ שיש להשקיע על מנת לשמרו – על ידי תשומת לב לאחריות שלנו לשימור הקשר.
עקירת אברהם מארצו ומולדתו – אינה יעד לשאוף אליו, אלא הכרח נורא שנדרש במקרה שלו, אך ראוי לו שלא יחזור . בניגוד לתפיסה של יורם טהרלב בשירו "להיות יהודי" – אתה האחר אתה יחידי כאתוס מכונן. אתה אחר – הוא אילוץ, ועלינו לעשות הכל כדי להשתייך ליצור חיבורים. חיבורים למשפחה, חיבורים לארץ וחיבורים לעולם.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

פרשת נח: איך מונעים את המבול הבא?

לפי הנאמר בתורה, הסיבה שבגינה מופיע המבול הוא חמס. מה זה חמס? כיצד נמנעים מחמס בימינו ומונעים את המבול הבא? הרב אבי נוביס דויטש מעיין בפרשת נח.

פרשת פנחס: למלא את הרווח באהבה

בפרשת פנחס אנו מוצאים ו"ו קטועה בספר התורה שאינה פוסלת את הספר. על מה היא מרמזת לנו? מעיין בלדינג-צידון בעיון מיוחד בפרשה לימי בין המצרים.

פרשת בהעלותך: כיצד יוצאים למסע חיינו?

המשכן מפורק ומורכב בכל נסיעה של בני ישראל במדבר. מה אנו למדים מטקסיות זו? כיצד מלווה אותנו הקב"ה במסע בחיינו? תיאו הוץ, תלמיד תוכנית הרבנות, מעיין בפרשת בהעלותך.

פרשות בהר-בחוקתי: ללמוד ולעשות או נעשה ונשמע?

האם עלינו להבין את המצוות לפני שאנו מקיימים אותן? או שמא עלינו להכריז כאבותינו נעשה ונשמע? יצחק הוץ, תלמיד הרבנות מעיין בפרשת השבוע, ובוחן את הסתירה בין תשובתם המפורסמת של בני ישראל במעמד הר סיני לפרשה.

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.