מאמרים וטורי דעה

פרשת בראשית: האם אלוהים היה בא לקונגרס הציוני?

רחמים (רמי) תמם | אוקטובר 15, 2020

האם אלוהים היה בא לקונגרס הציוני לו היה מוזמן אליו?

"בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ". ספק אם יש פסוקים יותר מצוטטים ונלמדים מהפסוק הזה. שנים תמהתי, עוד בתור ילד, על הפרשנות שבוחר לתת רש"י, פרשן המקרא הגדול, לפסוק זה.

וכך כותב ר' שלמה יצחקי –

"אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם (שמות יב, 2), שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל. ומה טעם פתח בבראשית?

משום "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" (תהילים קיא, 6)

שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".

 

זה כל מה שיש לך לומר? פתח את הפרשה שהתחילה את הכל בעצם, בשביל לתת ארץ אחת, די קטנה יש לומר, לעם אחד? ומי זה בכלל אותו ר' יצחק?

יש כאלה שאומרים שהיה זה אביו של רש"י. והוא בעצם האות יו"ד שבשמו.

אז מה אמר ר' יצחק לבנו שלמה, שהותיר בו חותם כה עמוק?

 

לדעתי, ר' יצחק פשוט הסתכל אחורה. דורות אחורה. והבין. הבין שישנם שני מוקדים שמסביבם היהדות מתחבטת ונאבקת שנים, והחליט להכריע.

ר' יצחק הבין שיש יהדות של זמן. של עבודה לפי זמן. של עבודת קודש. של קרבנות. של "את הכבש האחד תעשה בבוקר". של למדנות המטיפה שהזמן הוא הכל. של זמן ליום הכיפורים בו ר' גמליאל כופה על ר' יהושע לבוא בתרמילו ביום הקדוש, של זמן למות בו ר' עקיבא מוציא נשמתו בשמע ישראל, של זמן לחגים, זמן לקום בבוקר, זמן לנוח בשבתות, וזמן לשמוט קרקעות ועוד ועוד.

הזמן הופך למוקד מסביבו נעים חיי העם.

ומנגד, יש ארץ.

מקום בו חיים אנשים. ויש בו מלכות. ומדינה. וצבא. ויש בו עם והוא קשור למקום אחד. יש בו חברה המתקיימת לפי ערכי מוסר ואחווה שאינם תלויים דווקא בזמן. של שופטים הקמים  להגן על העם. של מנהיגים המבינים שיש צורך בכלכלה, בהגנה. מקום המקדש גם פיסות ארץ, או את הצורך בארץ, ספציפית. של ר' נחמן שאומר "לכל מקום שאני הולך אני הולך לארץ ישראל". של נביאים המטיפים שעבודת הקודש היא לא הכל, ואומרים "מה לי רב זבחיכם".

ר' יצחק מבין ששני אלו ירדו כרוכים מהשמיים. כמו ספרא וסייפא. והם ימשיכו להעסיק אותנו. לאורך כל ההיסטוריה. נביאים. מלכים. חכמים. כולם נגד כולם, וכולם ביחד עם כולם.

ור' יצחק מכריע. יכלנו להתחיל ב"זמן". במצווה הראשונה. בנקודה ממנה מתחיל חישוב הזמן. אבל לא. התחלנו בארץ. כי האלוהים של ר' יצחק מעדיף את הארץ. את המקום. את המסגרת. שבתוכה ומתוכה יתחיל חישוב הזמן.

האלוהים של ר' יצחק לא מקבל חכמים היושבים בחו"ל ומהווים מרכז רוחני. בבל, פולין, המגרב, ארצות הברית.  מבחינתו הם מפספסים את העיקר.

"כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים". לעמו. לא לכל העולם. אלוהים של ר' יצחק אומר לעמו יש לכם ארץ. למול כל האחרים. דעו לכם שללא ארץ, אין שום תקומה ומקום לזמן, ולכל מה שנגזר ממנו.

בתקופה הזו, שבה אנו דנים שוב ושוב בקיצוץ המצוות של הזמן. בתפילות משותפות. במניין לחתונה, ללוויה, לברית. בתקופה זו בה אנו חושבים שהכל מתפרק כי הזמן איבד משמעות. כדאי לזכור שהזמן, לפי ר' יצחק, שני לעם ולארץ. ועליהם כדאי לשמור.

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים

    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.