מאמרים וטורי דעה

עוד סיבה למה צריך לשנות את "חוק נישואין וגירושין 1953"

הרב פרופ' דוד גולינקין | יולי 19, 2018

תגובה למעצרו התמוה של הרב דובי חיון על שהעז להשיא אישה שהיא כביכול "פסולת חיתון"

די אירוני בעיניי שהרב דובי חיון נעצר היום בשעה חמש בבוקר ממש לפני תשעה באב, מועד אשר מציין בין השאר את חורבן בית שני אשר נחרב בגלל "שנאת חינם". אכן, הרב חיון נאם היום בבית הנשיא על פלורליזם וסובלנות לכבוד תשעה באב!

והרי העובדות: הרבנות הראשית של חיפה סירבה להשיא זוג צעיר כי הצעירה הייתה רשומה אצלם במחשב כ"ספק ממזרת", שמא היא נולדה מגבר זר כשאביה עדיין היה נשוי לאמה. לאחר שהרבנות סירבה להשיא את הזוג הצעיר, הגיעו בני הזוג אל הרב חיון. בעקבות חקירה יסודית שארכה שבוע הוא הגיע למסקנה שאביה המציא את ההאשמה כדי לנקום באמה כחלק מתהליך הגירושין. ולכן הרב חיון השיא את הזוג כדת משה וישראל. כשנה וחצי לאחר שהרב חיון ערך את החופה על פי ההלכה, הרבנות הראשית בחיפה הגיעה בדיוק לאותה מסקנה והפיקה מסמך רשמי שהאישה הצעירה רשאית להתחתן! במילים אחרות, זה לקח להם 18 חודשים להסיק מה שהרב חיון הסיק בשבוע אחד! נוסף על כך, הם החליטו לנקום בו וביקשו מהמשטרה לעצור את הרב חיון!

זוהי בדיוק הסיבה ש"חוק נישואין וגירושין 1953" חייב להשתנות. הרבנות הראשית לישראל מחמירה מאוד, איטית מאוד, וחסרת רגישות כלפי צורכי הזוגות הצעירים שאותם הם אמורים לשרת. זאת הסיבה ש- 25% מהזוגות הצעירים מתחתנים כל שנה בטקס אזרחי בחו"ל; רובם נחשבים "כשרים" בעיני הרבנות אך הם מסרבים להינשא שם. זו גם הסיבה לכך שרבנים אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים רבים עורכים מדי שנה בשנה מאות חתונות, למרות שהרבנות הראשית ומדינת ישראל אינן מכירות בהן. הזוגות הצעירים האלה מעדיפים להינשא בטקס משמעותי אצל רב המדבר את שפתם ומבין לרוחם מאשר אצל רב שלובש ג'קט שחור המייצג ביורוקרטיה מחמירה שכופה את סמכותה עליהם.

החדשות הרעות הן שהאירוע הזה יפגע עוד יותר ביחסי ישראל-תפוצות. החדשות הטובות הן שאירוע זה יוביל לעוד מאות רבות של זוגות שיגיעו לרב דובי חיון ולרבנים קונסרבטיבים, רפורמים ואורתודוקסים סימפטיים אחרים כדי להימנע ממגע עם הרבנות הראשית. תקוותי ותפילתי היא שהחוק משנת 1953 ישתנה ושזוגות יוכלו להתחתן על פי אמונתם הדתית, כמו בכל מדינה דמוקרטית בעולם.

הרב פרופ' דוד גולינקין הוא פרופסור לתלמוד והלכה במכון שכטר בירושלים ונשיא שוחרי עמותות שכטר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

פרשת האזינו: על כוחה של המוזיקה והתפילה

לאחר נאום פרידה ארוך שניתן לאורך כל ספר דברים ושפירט את מרכיבי הברית בין עם ישראל לה', מסיים משה את נאומו בפרשתנו. פרשת האזינו כתובה כמעט ככולה כשיר, והשימוש בטקסט שכתוב בשירה נועד לקשור את הברית לחוויה בלתי אמצעית.

הכל חייבין בראייה: ההלכה מורה על הכללה וכבוד לבעלי צרכים מיוחדים

באיזו מידה מתירה ההלכה לאדם עם צרכים מיוחדים להיספר למניין, לשמש כשליח/ת ציבור, לעלות לתורה או לקרוא בהפטרה או במגילה, לשמור מצוות (כגון לימוד תורה, קיום מצוות ועשיית מעשי צדקה), ולהוציא אחרים ידי חובת קיום מצווה. שומה עלינו לברר לפרטים את  האפשרות להימנות עם קהל ישראל כבר-מצווה או כבת-מצווה ואת האפשרויות לציון המעמד בפומבי.

ברכה וקללה: מדוע בחירות הן מתנה?

פרשת ראה נפתחת בשתי הדרכים המונחות לבחירה בפני עם ישראל • גם כיום לעם ישראל יש אפשרויות לבחירה, והן ממש לא מובנות מאליהן.

תגובה לדבריו של שר החינוך באשר לנישואים בין־דתיים

דבריו של השר רפי פרץ באשר לנישואים בין דתיים הם שיקוף של תפיסה דתית פגומה וזילות שואה. השימוש במושג שואה בקשר של התנהגות אנושית הנובעת מבחירה, פוגעת בזיכרם של קורבנות השואה וניצוליה, ויש בה אף יסוד כלשהו של שנאת זרים וגזענות.

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.