הרב פרופ' דוד גולינקין | יולי 19, 2018
די אירוני בעיניי שהרב דובי חיון נעצר היום בשעה חמש בבוקר ממש לפני תשעה באב, מועד אשר מציין בין השאר את חורבן בית שני אשר נחרב בגלל "שנאת חינם". אכן, הרב חיון נאם היום בבית הנשיא על פלורליזם וסובלנות לכבוד תשעה באב!
והרי העובדות: הרבנות הראשית של חיפה סירבה להשיא זוג צעיר כי הצעירה הייתה רשומה אצלם במחשב כ"ספק ממזרת", שמא היא נולדה מגבר זר כשאביה עדיין היה נשוי לאמה. לאחר שהרבנות סירבה להשיא את הזוג הצעיר, הגיעו בני הזוג אל הרב חיון. בעקבות חקירה יסודית שארכה שבוע הוא הגיע למסקנה שאביה המציא את ההאשמה כדי לנקום באמה כחלק מתהליך הגירושין. ולכן הרב חיון השיא את הזוג כדת משה וישראל. כשנה וחצי לאחר שהרב חיון ערך את החופה על פי ההלכה, הרבנות הראשית בחיפה הגיעה בדיוק לאותה מסקנה והפיקה מסמך רשמי שהאישה הצעירה רשאית להתחתן! במילים אחרות, זה לקח להם 18 חודשים להסיק מה שהרב חיון הסיק בשבוע אחד! נוסף על כך, הם החליטו לנקום בו וביקשו מהמשטרה לעצור את הרב חיון!
זוהי בדיוק הסיבה ש"חוק נישואין וגירושין 1953" חייב להשתנות. הרבנות הראשית לישראל מחמירה מאוד, איטית מאוד, וחסרת רגישות כלפי צורכי הזוגות הצעירים שאותם הם אמורים לשרת. זאת הסיבה ש- 25% מהזוגות הצעירים מתחתנים כל שנה בטקס אזרחי בחו"ל; רובם נחשבים "כשרים" בעיני הרבנות אך הם מסרבים להינשא שם. זו גם הסיבה לכך שרבנים אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים רבים עורכים מדי שנה בשנה מאות חתונות, למרות שהרבנות הראשית ומדינת ישראל אינן מכירות בהן. הזוגות הצעירים האלה מעדיפים להינשא בטקס משמעותי אצל רב המדבר את שפתם ומבין לרוחם מאשר אצל רב שלובש ג'קט שחור המייצג ביורוקרטיה מחמירה שכופה את סמכותה עליהם.
החדשות הרעות הן שהאירוע הזה יפגע עוד יותר ביחסי ישראל-תפוצות. החדשות הטובות הן שאירוע זה יוביל לעוד מאות רבות של זוגות שיגיעו לרב דובי חיון ולרבנים קונסרבטיבים, רפורמים ואורתודוקסים סימפטיים אחרים כדי להימנע ממגע עם הרבנות הראשית. תקוותי ותפילתי היא שהחוק משנת 1953 ישתנה ושזוגות יוכלו להתחתן על פי אמונתם הדתית, כמו בכל מדינה דמוקרטית בעולם.
הרב פרופ' דוד גולינקין הוא פרופסור לתלמוד והלכה במכון שכטר בירושלים ונשיא שוחרי עמותות שכטר.
האם נוכל סוף סוף לחגוג בשבת חזון ותשעה באב...או שנמשיך להיות בכאב?
האם נוכל סוף סוף לחגוג בשבת חזון ותשעה באב...או שנמשיך להיות בכאב?
המדרש מלמד שלפעמים כי לעיתים למעשים שלנו יש השלכות לדורות עתידיים
אנו נבדוק את מקורותיו של הביטוי ״כל דכפין ייתי וייכול״ ונקשר בין אותו משפט עתיק להתנהגות שלנו ברחבי הארץ מפרוץ המלחמה ועד היום.