מאמרים וטורי דעה

מה יש לאנשי בית המדרש לומר על פתיחת תפקיד רב הכנסת בפני נשים?

הרב דובי חיון, הרבה דיאנה וילה, הרבה שרה כהן, הרב ארי חסיד והרבה עידית לב. | אפריל 26, 2018

בעקבות פרסום הכתבה בידיעות אחרונות לפיה נשים תוכלנה להגיש מועמדות לתפקיד רב הכנסת, ביקשנו מכמה בוגרי בית המדרש לשתף אותנו בתחושותיהם ודעותיהם. 

כל הפארסה של בחירת מועמדת והפתיחות לבחור מועמדת לתפקיד רב הכנסת היא מראית עין בלבד. אני בטוח בכך ומוכן לחתום על זה היום (ואינני נביא או בן נביא). אך למיטב הבנתי, בסוף כולנו ניווכח שייבחר גבר ולא אישה וימצאו לזה סיבות אשר יהיו, גם אם נשים איכותיות וראויות תגשנה מועמדות לתפקיד.

גם הפתיחות לומר שמסירים את התואר רב ומאפשרים למשגיח או למשגיחת כשרות מטעם הרבנות (שהיא הרבנות האורתודוקסית בלבד) להגיש מועמדות, סוגרת את השער למאות אם לא אלפי גברים ונשים שהוסמכו לרבנות ושהם בעלי ידע רב מהרבנים האחרים; שלכולם תואר שני ביהדות או אפילו שלישי; שלרובם ידע רב בכשרות ובהשגחה, וחלקם אף עושים את זה בפועל היום ויכולים להמציא הוכחות, אך נמנע מהם להגיש מועמדות ולכן יש פה הפלייה. למען ההגינות, היה צריך לפתוח את התפקיד ולהגדיר שכל רב בישראל יוכל להגיש מועמדות. ועדת הקבלה האמיתית, שלא תורכב מנציגים אורתודוקסיים בלבד, תבחן מי ראוי בהתאם לצרכים של הכנסת במבחן שווה שכל הרבנים הרלוונטיים יוכלו לגשת אליו, כולל נשים. מתוכם ילקטו את בעלי הציון הגבוה ביותר, אותם יראיינו ומקרבם יבחרו את האדם המתאים.

אני סמוך ובטוח ועל כך אחתום היום, שעל אף הלחץ הציבורי שבסופו נפתחה לנשים מסוימות הדלת, בסוף ייבחר רב אורתודוקסי. ימציאו נימוקים לפיהם נמצאו נשים ראויות, אבל הן לא מתאימות מספיק לתפקיד. איך שלא תראו את זה, כנסת ישראל מפלה אחוז לא קטן מהיהודים והיהודיות בעם ישראל שמתאימים לתפקיד הזה, רק מפני שהם משתייכים לזרם או למגדר "הלא נכון".

ובינינו, זהו עוד ג'וב למישהו אורתודוקסי. דאגה לפרנסה של מישהו שלא יכול לעשות משהו אחר בחייו. אם זה היה תלוי בי, הייתי נותן להם השכלה גבוהה יותר. אלו אנשי תורה שלא יכולים לעבוד בעבודה יצרנית. אז מה הם יעשו? יתחרו על תפקיד רב הכנסת.

הרב דובי חיון הוא מנהל עמותת מדרשת שכטר ורב הקהילה המסורתית "מוריה" בחיפה, לשעבר נשיא כנסת הרבנים בישראל.

___

אין סיבה למסיבה

הכתבה עוסקת בביטול המכרז המקורי לרב הכנסת. לכאורה, המכרז החדש אינו דורש הסמכת יורה דעה הניתן רק לרבנים אורתודוכסיים ובכך מאפשר לנשים להתמודד לתפקיד. לפי הכותרת "ארגוני הנשים" טוענות שמדובר ב"פריצת דרך", אך זאת בעצם דעה שהביעה עו"ד ריקי שפירא מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, שפנתה בעניין זה למנכ"ל וליועץ המשפטי של הכנסת. עו"ד שפירא סבורה שעצם פתיחת המשרה לנשים היא ממש "בשורה".

לאחר בדיקה התברר לי שזה לא מדויק ש"מאות נשים" קיבלו הסמכה של משגיחות כשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל. בעצם, אמונה הוא הארגון היחיד שהעביר קורס כזה לנשים, ורק 7 או 8 נשים קיבלו את ההסמכה מהרבנות. כמובן שכולן נשים מהמגזר הדתי הלאומי.

בהתחשב בכך שיש בארץ עשרות נשים שהוסמכו לרבנות בזרמים האורתודוכסי, המסורתי ובתנועה ליהדות מתקדמת לצד מוסמכות לרבנות אחרות שעלו לארץ ונשים נוספות הבקיאות בהלכה ויכולות למלא את התפקידים של רב הכנסת (וכמו כן, ישנם גם מאות גברים ללא הסמכה מהרבנות הכשרים למלא את התפקיד), הרושם שנוצר הוא שהכתבה חוגגת ניצחון שהוא רחוק מהמציאות. המכרז החדש לא היה מפלה בצורה כל כך בוטה לו היה מתנה את המועמדות למשרה במבחן ידע בתחומים הרלוונטיים. לעומת זאת, הוא דורש שהמועמדים/ות יעברו את מבחן המשגיחים של הרבנות שמלכתחילה אינו מאפשר לכולם לגשת אליו.

הרב דיאנה וילה היא מרצה לתלמוד והלכה בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר, סגנית נשיא כנסת הרבנית בישראל וחברת וועד ההלכה של כנסת הרבנים בישראל.

___

רבה בבית המחוקקים – צעד חשוב לשוויון בין המינים

רב הכנסת יוצא לגמלאות וצריכים להתכונן להחלפתו. ההודעה על החלטת היועמ"ש של הכנסת לבטל את המכרז שבו היה ברור שרק גברים יכולים לגשת למשרת רב כנסת היא הודעה משמחת ביותר. אסור שיהיו תפקידים ממשלתיים שהם פתוחים לגברים בלבד. ההחלטה לבטל את המכרז ולהחליף אותו בהגדרת תפקיד שמאפשרת לאישה להציע את מועמדותה, היא צד מקדם וחשוב במאבק למען שוויון וזכויות נשים בישראל.

אני, רבה במועצה אזורית בדרום הארץ, מרגישה את חשיבות הכרת המדינה במעמד שלי כרבה. אני מרגישה שיום יבוא, ובקרוב המדינה תכיר לא רק במעמד של רבות ורבנים שאינם מוכרים מטעם הרבנות הראשית – אלא גם במעשינו. יום יבוא, ובקרוב זוגות שאני ורבות אחרות מחתנות יהיו מוכרים כזוגות נשואים במדינה. יום יבוא, ובקרוב גרים שעוברים גיור קונסרבטיבי או רפורמי יהיו מוכרים מטעם המדינה כיהודים לכל דבר. ההכרה הזאת בדרך מפני שיותר ויותר יהודים ויהודיות בישראל רוצים ורוצות לנהל חיים יהודיים בלי ההתערבות של הרבנות הראשית, שהוא מוסד שמפלה נשים במהותו.

יום יבוא, ובקרוב לא רק יגדירו מחדש את תפקיד רב הכנסת ואף יגדירו את תפקיד מבלי להגיד את המילה "רב", כדי לאפשר לאישה לגשת לתפקיד, אלא שיהיה ברור שרב הכנסת יכולה להיות גם רבה. היא יכולה להשגיח על כשרות כמו רב, והיא יכולה להתקין מזוזות במאות החדרים בכנסת; היא יכולה למכור את החמץ של הכנסת, והיא יכולה להיות אחראית על בית הכנסת של הכנסת, להתפלל בו וגם להיות שליחת ציבור בתוכו.

ואולי יום יבוא, בתקווה בקרוב, והיהדות שרבת או רב הכנסת ייצגו תהיה יהדות שוויונית, יהדות מכילה, יהדות רלבנטית לרוב היהודים, ויהדות שמאירה את הדרך למדינה שיש בה שוויון לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין.

הרב שרה כהן היא רבה במועצה אזורית חבל אילות ובוגרת בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר.

___

"חידשו לי משהו השבוע – יש מי שמשמש בתפקיד ״רב הכנסת״. תפקידו, בין השאר, להשגיח על הכשרות של המזנונים והאוכל המובא מחוץ, למשל באירועים רשמיים של הכנסת. מתברר שהרב המכהן יוצא לגמלאות, ורב חדש צריך להיבחר במקומו. למרבה הפלא, ובשבילי למרבה השמחה, מתברר גם כי לא רק גברים רשאים לגשת אל המשרה אלא גם נשים. בשורות מבורכות ביותר?

בתור רב מסורתי (קונסרבטיבי) שהוסמך לרבנות לצד שלוש נשים מוכשרות ומרשימות שהיום משמשות מחנכות ורבות קהילה, ברור שאני תומך בצעד זה ומאמין שאישה בהיותה אישה אינה פסולה לעבודה רבנית. בו־זמנית, אני מודע לכך שנשים בתפקידים רבניים עדיין ״לא נראות לעין״ להרבה מהציבור הישראלי, אפילו כאשר הן נושאות בתואר שונה ואינן עוסקות במצוות ששנים רבות היו נחלת הגבר היהודי בלבד, כגון מילוי תפקיד שליחת ציבור בתפילה. כואב לי הלב לשמוע, גם בעולם הליברלי, שאנשים מחפשים רב גבר בגלל הניראות.

דווקא אם בכנסת יבחרו באישה לתפקיד ״רבת הכנסת״ (תיקרא אשר תיקרא), מעמדן של נשים רבות העוסקות בלימוד יהודי יתקדם. אין שום סיבה, לא מהותנית ולא הלכתית, שאישה מלומדת אינה יכולה להיות הסמכות הראשית בכנסת בענייני הלכה. ואם הכנסת חלילה לא תשקול נשים ראויות לתפקיד, היא גם תוריד מעצמה את היכולת להכניס את המועמד או המועמדת הכי מוכשרים לתפקיד. נקווה שתימצא האישה המתאימה, והחברה הישראלית תלמד מהדוגמא.

הרב ארי חסיד הוא רב המניין השוויוני במזכרת בתיה ובוגר בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר שהוסמך לרבנות בשנת 2016.

___

האבסורד

כותרת גדולה בעיתון: נשים יוכלו להתמודד על תפקיד רב הכנסת.

ברגע הראשון שמחתי, חשבתי שבתוך הכתבה אמצא הכרה בהסמכת נשים לרבנות. אבל לא כך הוא. על מנת לאפשר לנשים להתמודד על תפקיד רב הכנסת, הורידו את תנאי המועמדות כך שכל מי שיש לה או לו תואר ראשון ותעודת משגיח כשרות (שגם נשים יכולות לקבל) תוכל או יוכל להגיש מועמדות.

אז מצד אחד גם אישה וגם איש יוכלו לגשת למכרז לתפקיד "רב הכנסת", אבל למעשה זה לא יהיה תפקיד של רב, אלא תפקיד של אחראי על שירותי הדת בכנסת. תפקיד מנהלי, כפי שהוא גם היום, אבל בלי שאר הרוח והתוספות שמצופות מרבנים.

כיצד ישפיעו הדרישות המופחתות לתפקיד על הדרישות בביצוע התפקיד עצמו? האם השכר יורד, בהתאם לדרישות החדשות? האם גברים עם תעודת "יורה יורה" ייגשו למכרז בתנאים הללו?

שינוי מהותי היה קורה אם תנאי המכרז היו משתנים ומאפשרים גם לנשים שיש להן תואר רב, רבה או תארים מקבילים לרבנות אצל נשים כמו מורת הלכה – יוכלו להגיש מועמדות לתפקידי רבנות, ולא בהפיכת משרות רבנים למשרות של משגיחי כשרות, על מנת לפתוח אותן גם לנשים.

הרבה עידית לב היא מנהלת מחלקת צדק חברתי בארגון רבנים שומרי משפט, פעילה בוועד הפועל של כנסת הרבנים ובוגרת בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

ברית החיים, בעקבות הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג

בנובמבר 2014 נכחתי בהלווייתו של זידאן סייף, שוטר דרוזי מיאנוח שנהרג תוך כדי מאבק במחבלים שטבחו במתפללי בית הכנסת בטבח הקשה שאירע בהר נוף בירושלים.

יוס ברוך, סטודנט לרבנות, כותב על פרשת נוח רגע לפני חתונתו

נח היא פרשת בר המצווה שלי. כשעליתי לתורה בבית הכנסת הספרדי ברחוב ביאליק בהדר, איי אז בשנת 1988, ליווה אותי החכם חזן יעקב לוי.

תובנות מפרשת נוח

הגמרא במסכת ברכות מספרת לנו על שני בריונים שגרו בשכונה של רבי מאיר ושגרמו לו צער, ולכן רבי מאיר ביקש בתפילתו שהם ימותו. אשתו ברוריה שמעה אותו מתפלל ורמזה לו כי אינו מבין שהפסוק "יתמו חטאים מן הארץ" – נכון.

עוד סיבה למה צריך לשנות את "חוק נישואין וגירושין 1953"

די אירוני בעיניי שהרב דובי חיון נעצר היום בשעה חמש בבוקר ממש לפני תשעה באב, מועד אשר מציין בין השאר את חורבן בית שני אשר נחרב בגלל "שנאת חינם".

תוכניות הלימוד

הכשרת רבנים
משל"י
אשירה תהילות
לימוד בית מדרשי בירושלים
לימוד בית מדרשי בתל אביב

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.