מאמרים וטורי דעה

מהיום יש לי תיק מוכן למקרה שיעצרו אותי על עריכת חופה שאינה רשומה ברבנות

הרב אבי נוביס־דויטש | יולי 19, 2018

לפני חמש עשרה שנה ערכתי את החופה הראשונה שלי: זה היה מרגש מאוד ומלחיץ. נפגשתי עם הזוג כמה פעמים ובנינו יחד את הטקס שלהם על פי מגבלות ההלכה. למזלי, כחלק מלימודי הרבנות שלי בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר, למדנו לא רק את ההלכות של הטקס אלא גם איך להתכונן לפגישה עם הזוג ואיך לעצב טקס שיהיה גם הלכתי אבל לא פחות מכך אישי ורלבנטי.

אז בהיותי רב שמחתן, היום בבוקר גיליתי שאני צריך להכין תיק שאוכל לקחת למעצר במקרה הצורך. כשהשוטרים דפקו הבוקר על דלתו של חברי – רב מסורתי ובוגר בית המדרש – כדי לקחת אותו לחקירה, הם לא תיאמו איתו את החקירה אלא פעלו במידיות כאילו הציבור חשוף לסכנה ברורה ומיידית ממנו. מי שביקש מן המשטרה לזמן אותו לחקירה הוא בית הדין הרבני של חיפה ולצערי כך משטרת ישראל מטפלת במחלוקת בין רבנים.

החוק בישראל קובע שרק למועצות הדתיות יש הסמכה לנהל חתונות. זהו חוק שלא נאכף מעולם ולמעשה הפרקליטות הודיעה לאחרונה כי לא תפעל לאכוף את החוק. לכן החלטת המשטרה להטריד את שנתו של הרב דובי ולקחת אותו לחקירה היא בלתי נתפסת ובלתי מובנת.

לאורך חמש עשרה שנות הרבנות שלי קיימתי לא מעט טקסי חתונה, תמיד בחר הזוג להתחתן דרכי על אף שידע כי אין לחתונה הזו מעמד חוקי בישראל. הוא עשה זאת כי רצה טקס אישי יותר ובמקרים רבים כי הוא לא רצה שהרבנות תהיה שותפה ליום המרגש והפרטי שלו. לצערי במקרים רבים הרבנות מתנהלת כממסד מנוכר וגם נציגיה אינם מבינים כי חתונה היא קודם כל טקס אישי משמעותי ואירוע בעל מעמד משפטי והלכתי.

המעצר של הרב דובי התרחש ערב תשעה באב, בימי האבל של עם ישראל על חורבן בתי המקדש. את הסיבה לחורבן בית שני תולה המסורת בשנאת חינם. מעצר לפנות בוקר נותן לי תחושה חזקה של שנאת חינם ושל חוסר יכולת לברר כראוי מחלוקת.

כשאני בוחר לחתן זוג אני עושה זאת כי אני מקווה ומאמין שאני יכול לסייע להם לבנות רגע יהודי משמעותי. אני עושה זאת כדי לאפשר לאנשים להתחבר ליהדות שלהם ולאפשר להם להיות שותפים ביום המיוחד שלהם. מהיום אני עושה זאת בידיעה שייתכן שאיעצר יום אחד ואני מוכן לעשות זאת כפעולה של מרי אזרחי.

החיבור בין היהודים בישראל ליהדות מאותגר חדשות לבקרים. רבים מאלו שנתפסים כמייצגי היהדות בישראל עושים לה שירות רע. אני משתדל לעשות לה שירות טוב לפי הבנתי, לכך אני מקדיש את חיי ולכך בית המדרש שבראשו אני עומד מכשיר את תלמידיו.

אנו שואפים לאפשר לציבור היהודי בישראל להרגיש בבית עם היהדות שלו ולבחור את הדרך היהודית שלו. אנו מאמינים שהבחירות האישיות שלנו יכולות להיות מודל חינוכי אך הן צריכות להיות קשובות לתפיסת העולם של בן השיח שלנו ועלינו להיות פתוחים ללמוד ממנו.

כך אני ותלמידיי מנהלים טקסי חתונות: אנו מחויבים להלכה ובד בבד מחויבים לזוג המתחתן וכך נמשיך לעשות. לצערי בישראל 2018 זו עלולה להיות עילת מעצר אבל רק הנכונות להמשיך לעשות זאת תביא בעזרת ה' ובקרוב את השינוי.

כבר היום מדי שנה בשנה עולה מספר הזוגות שנמנע מחתונה דרך הרבנות, לצערי במקרים רבים זה גם מבטא את תחושת הניכור לזהות היהודית ולתרבות היהודית. אני תקווה ואמונה שהעשייה שלנו היא דרך לסייע לרבים להרגיש שוב בבית.

הרב אבי נוביס דויטש הוא דיקן בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בירושלים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

פרשת כי תשא: "כי ברע הוא"

הרב יוסף ברוך, רב הקהילה המסורתית בעומר ובוגר בית המדרש, מתבונן בחילופי ההאשמות בין אהרון ומשה לאחר מעשה העגל, בפרשת כי תישא, ומחפש איך אדם מוצא נחמה ללא עגל זהב - אמיתי או מודרני.

פרשת תרומה: איך בונים משכן בימינו?

מה חשוב בבניית המקדש? החומרים, התוצר הסופי, או שמא התהליך עצמו? הרב ארי חסיד מתבונן בבניית המשכן ומבקש להבין איך בונים מקדש בימינו?

פרשת משפטים: עין תחת עין - באמת?!

האם התורה באמת מצווה אותנו לעקור עין למי שפגע בעין שלנו? הרב דיאנה וילה מצוות בית המדרש כותבת על הסמכות של חז"ל לפרש את התורה, ומה עלינו ללמוד מהציווי "עין תחת עין"?

פרשת יתרו: מעמדן של עשרת הדיברות ביהדות

עשרת הדיברות הן טקסט יסודי בעולם היהודי, אך האם מעמדן גבוה יותר משל מרכיבים אחרים בדת? האם יש לעמוד בזמן קריאת עשרת הדיברות בבית הכנסת? יובל כץ, תלמיד תוכנית ההסמכה לרבנות, מעיין בפרשת יתרו וביחס במקורות לעשרת הדברות.

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



    גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.