מאמרים וטורי דעה

"כל תנאי שאינו כתנאי בני גד ובני ראובן אינו תנאי"

הרב דיאנה וילה | יולי 12, 2018

בסוף פרשת מטות מסופר לנו שהשבטים גד, ראובן וחצי שבט מנשה מבקשים לקבל נחלה בעבר הירדן. משה מסכים, אך הוא מתנה את הדבר. וכך כתוב (במדבר ל"ב:כ"ט-ל'):

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם אִם יַעַבְרוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן אִתְּכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן כָּל חָלוּץ לַמִּלְחָמָה לִפְנֵי ה' וְנִכְבְּשָׁה הָאָרֶץ לִפְנֵיכֶם וּנְתַתֶּם לָהֶם אֶת אֶרֶץ הַגִּלְעָד לַאֲחֻזָּה: וְאִם לֹא יַעַבְרוּ חֲלוּצִים אִתְּכֶם וְנֹאחֲזוּ בְתֹכְכֶם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן:"

על בסיס פסוקים אלה קובע רבי מאיר במשנה (קידושין ג':ד'): "כל תנאי שאינו כתנאי בני גד ובני ראובן אינו תנאי".

בספרות הפוסקים מציינים ארבע מאפיינים שנלמדים מהתנאי הזה: "כל תנאי צריך להיות בו ארבע דברים, ואלו הן: שיהיה כפול [מה יקרה במידה ויתקיים ומה יקרה במידה ולא יתקיים], ושיהיה הן שלו קודם ללאו [להגדיר קודם את האפשרות החיובית ואז את השלילית], ושיהיה התנאי קודם למעשה [לפרט קודם את התנאי ואז את התוצאה שלו], ושיהיה התנאי דבר שאפשר לקיימו." (שולחן ערוך אבן העזר, סימן ל"ח, סעיף ב').

הגמרא מתייחסת בין היתר לתנאי שעשוי להתממש בשנה שבין קידושין לנישואין. בימינו, כאשר החתונה כוללת קידושין ונישואין, מוצע להתחתן עם תנאי שיהיה תקף לאחר הנישואין.

בחודשים האחרונים בתי דין פסקו לבטל נישואין בכמה מקרים קשים של עיגון, דבר שנחשב רדיקלי בהרבה חוגים. אך כאשר זוגות חותמים על תנאי (כפי שמתבצע כבר בימינו בחוגים אורתודוכסים ליברליים ובחוגים קונסרבטיביים) אפשר לבטל את הקידושין על בסיס מסמך שהם עצמם חתמו עליו לפני שנישאו, במידה ואי אפשר לסדר גט.

התנאי הרלוונטי ביותר למדינת ישראל, שיתפוס גם במקרה המצער שהבעל מאושפז במצב קשה ואינו יכול לתת גט מרצונו החופשי, הוא תנאי שקובע שאם הזוג לא חיו ביחד לתקופה מוגדרת (שנה, 18 חודש) הם לא היו נשואים לעולם. במקרה של ביטול הקידושין למפרע, האישה נחשבת לפנויה ולא לגרושה, ולכן ילדיה מגבר אחר לא יהיו ממזרים.

תנאי – בניסוח של תנאי בני גד ובני ראובן – יכול להיות הפתרון המערכתי המיוחל לבעיית העגונות בישראל ובעולם היהודי כולו.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

פרשת האזינו: על כוחה של המוזיקה והתפילה

לאחר נאום פרידה ארוך שניתן לאורך כל ספר דברים ושפירט את מרכיבי הברית בין עם ישראל לה', מסיים משה את נאומו בפרשתנו. פרשת האזינו כתובה כמעט ככולה כשיר, והשימוש בטקסט שכתוב בשירה נועד לקשור את הברית לחוויה בלתי אמצעית.

הכל חייבין בראייה: ההלכה מורה על הכללה וכבוד לבעלי צרכים מיוחדים

באיזו מידה מתירה ההלכה לאדם עם צרכים מיוחדים להיספר למניין, לשמש כשליח/ת ציבור, לעלות לתורה או לקרוא בהפטרה או במגילה, לשמור מצוות (כגון לימוד תורה, קיום מצוות ועשיית מעשי צדקה), ולהוציא אחרים ידי חובת קיום מצווה. שומה עלינו לברר לפרטים את  האפשרות להימנות עם קהל ישראל כבר-מצווה או כבת-מצווה ואת האפשרויות לציון המעמד בפומבי.

ברכה וקללה: מדוע בחירות הן מתנה?

פרשת ראה נפתחת בשתי הדרכים המונחות לבחירה בפני עם ישראל • גם כיום לעם ישראל יש אפשרויות לבחירה, והן ממש לא מובנות מאליהן.

תגובה לדבריו של שר החינוך באשר לנישואים בין־דתיים

דבריו של השר רפי פרץ באשר לנישואים בין דתיים הם שיקוף של תפיסה דתית פגומה וזילות שואה. השימוש במושג שואה בקשר של התנהגות אנושית הנובעת מבחירה, פוגעת בזיכרם של קורבנות השואה וניצוליה, ויש בה אף יסוד כלשהו של שנאת זרים וגזענות.

תוכניות הלימוד

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.