מאמרים וטורי דעה

יוס ברוך, סטודנט לרבנות, כותב על פרשת נוח רגע לפני חתונתו

יוס ברוך, סטודנט לרבנות | אוקטובר 11, 2018

נח היא פרשת בר המצווה שלי. כשעליתי לתורה בבית הכנסת הספרדי ברחוב ביאליק בהדר, איי אז בשנת 1988, ליווה אותי החכם חזן יעקב לוי. מתמונות בר המצווה, הברית שלי וחתונת הורי, אני לומד שחכם יעקב ליווה את משפחתי בתחנות משמעותיות עבורן. בכל התמונות הוא לבוש לבן ולראשו כובע לבן עגול. עם זאת, בחופת הורי מופיע לצידו רב אחר, לבוש שחורים ולראשו מגבעת. חזן יעקב הוא שלימד אותי לקראת בר המצווה. הוא גם מופיע בתעודת הנישואין של הורי, על תקן "חזן", ולצידו חתום רב ששמו אינו מוכר לי. שאלתי את אבא שלי, והוא הסביר שבלבן זה "החכם" ובשחור זה מישהו שמשרדי הרבנות שלחו לחתונה…

מי ראוי להיות רב? האם אדם המלווה אנשים בחייהם, בחגיהם, בשמחתם ויגונם, או אולי אדם שהוסמך על ידי ממסד ללוות ולהנחות זרים ברגעי שיא ושפל של חייהם? איזה יהדות אנחנו רוצים? יהדות שזרה לנו לרוב ובאה לבקר בחגים, בחתונות ולוויות; או יהדות שהיא דרך חיים, קהילתית, קרובה ואפילו אינטימית?

בפרשת נח אלוהים מאבד את העולם כולו. יהא חטאם של אנשי דור המבול אשר יהא, עונשם שהוא עונשו של העולם הינו איום ונורא; השמדת האנושות ועולם החי, למעט גרעין קטן של צדיק תמים אחד, בני ביתו ואי אלו בעלי חיים לסוגיהם (חשוב לזכור מהבהמה הטהורה נכנסו לתיבה שבעה זוגות ואילו מהלא טהורה שניים בלבד).

לסיפור המבול יש אי אלו מקבילות במיתוסים מסופוטמיים ואירופאיים. כנראה שגם הקדמונים שלהם ידעו להסתכל על מאובנים ותוואי נחלים יבשים ולזהות את עקבות עולם המים. אני מוצא את עצמי מנסה לדמיין את אותו העולם הקדמון שהושמד ותוהה מה יכול להיות כל כך נורא בעולם שיכול להביא להשמדתו?

התשובה בפרשת השבוע ברורה: "ותִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס: וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ" (בראשית ו' י"א). האמירה של אלוהים היא "קץ כל בשר בא לפני", יש בה הסבר שאלוהים נותן לנוח, הסבר המצדיק את הפעולה האלוהית. ממתי אלוהים נותן הסברים?  מה מנסה אלוהים לומר לנו?

אם נתעכב על הטקסט – המילים "קץ כל בשר" מגיעות לפני אזכורו של אלוהים. כלומר, אלוהים רואה את קץ החיים, את השמדת החיים, מתקרבת. אנו הקוראים, החיים, יודעים שהאנושות שרדה את המבול, שנח בנה תיבה והציל מה שהציל. אבל אלוהים – הוא רואה את הקץ בא, מתקרב. ומדוע הקץ מתקרב? כי "מלאה הארץ חמס מפניהם". כלומר, יש את "ההם" הממלאים את הארץ בחמס, והארץ, כנראה לא יכולה להתקיים עם כל החמס הזה. החיים האנושיים לא יכולים לשאת שחיתות המונית. כאשר "כל בשר" משחית "את דרכו" – הארץ עצמה מושחתת. ישנו משחק מילים יפה והקבלה בין השחתה מוסרית והשחתה שהיא הריסה, כיליון או השמדה.

נמצא שפעולת ההתערבות האלוהית, האיומה והנוראה, היא פעולה של השמדת הגורם המשחית את הארץ. כלומר פעולת הצלה. פעולת הצלה קשה, כמו ניתוח לב פתוח, וטראומתית לעולם ולשורדים, אך כנראה פעולה הכרחית.

בסוף הפרשה אלוהים מתחייב שלא לעשות עוד פעולות הצלה בסגנון הזה.

ומשאיר את האחריות לנו, לבני האדם. מעניין לחשוב על האחריות הזו בעבודת המידות האישית, ביחסינו עם אחרים, בצורתם של בתי הכנסת, הרחובות והמרחבים הציבוריים שלנו, וגם באופן בו אנו מתייחסים לאחרים הרחוקים יותר – בעלי חיים, הסביבה ולטבע.

האחריות לתקן עולם במלכות שדי.

בעולם מתוקן חכם יעקב שליווה את הורי ומשפחתי במשך שנים, היה משיא אותם. הוא היה משתתף בברית שלי כרב. אבל העולם אינו מתוקן. הוא זקוק לתיקון.

מחר ישיא אותי חכם דוד מנחם.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

ברית החיים, בעקבות הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג

בנובמבר 2014 נכחתי בהלווייתו של זידאן סייף, שוטר דרוזי מיאנוח שנהרג תוך כדי מאבק במחבלים שטבחו במתפללי בית הכנסת בטבח הקשה שאירע בהר נוף בירושלים.

תובנות מפרשת נוח

הגמרא במסכת ברכות מספרת לנו על שני בריונים שגרו בשכונה של רבי מאיר ושגרמו לו צער, ולכן רבי מאיר ביקש בתפילתו שהם ימותו. אשתו ברוריה שמעה אותו מתפלל ורמזה לו כי אינו מבין שהפסוק "יתמו חטאים מן הארץ" – נכון.

עוד סיבה למה צריך לשנות את "חוק נישואין וגירושין 1953"

די אירוני בעיניי שהרב דובי חיון נעצר היום בשעה חמש בבוקר ממש לפני תשעה באב, מועד אשר מציין בין השאר את חורבן בית שני אשר נחרב בגלל "שנאת חינם".

מהיום יש לי תיק מוכן למקרה שיעצרו אותי על עריכת חופה שאינה רשומה ברבנות

לפני חמש עשרה שנה ערכתי את החופה הראשונה שלי: זה היה מרגש מאוד ומלחיץ. נפגשתי עם הזוג כמה פעמים ובנינו יחד את הטקס שלהם על פי מגבלות ההלכה.

תוכניות הלימוד

הכשרת רבנים
משל"י
אשירה תהילות
לימוד בית מדרשי בירושלים
לימוד בית מדרשי בתל אביב

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים שוטפים



גם אנחנו לא אוהבים ספאם! בהתאם, לא נעשה כל שימוש לרעה ו/או נעביר לצדדים שלישיים את כתובת הדואר האלקטרוני שלך.